fredag 20 mars 2020

Dr Hint behandlingsrum 7


 Det fanns en tid innan Coronan, även om det var länge sedan, och om vi klarade av Dr Hint så  klarar vi , för tusan, av allt.

Tandreformen var absolut nödvändig med den bedrövliga tandstatus , som bland annat  jag hade.
Jag är glad över det engagemang som fanns för oss födda på 1950 -talet men om något ska bli helt bra måste alla delar hänga med och det gjorde de inte. Antalet vakanta tandläkartjänster i folktandvården var runt 10–20 procent under 1950- och 1960-talen och många tandläkare var inflyttade från andra länder. Som ett exempel var omkring en tredjedel av tandläkarna folktandvården födda utanför Sverige år 1955.

Jag tillägnar mitt lilla blogginlägg min tandläkare Håkan Fällström, som gick vidare allt för tidigt i en akut sjukdom. Tack Håkan, du fick mig att våga fixa mina tänder och för evigt få bort skräcken för din profession 


 Bildresultat för tandläkarstol på 1960- talet


"Dr Hinz behandlingsrum 7"
Signalen och utropet hördes först lång bort i de andra väntrummen och sedan i mitt väntrum: 
”Stefan Lindmark, Behandlingsrum 7, Dr Hint”
Jag minns hur högtalaren såg ut, dess färger och ljudet och samma mening varje gång: ”Stefan Lindmark, Behandlingsrum 7 , Dr Hint"

Hjärtat slog fort, andningen likaså, munnen som var helt torr och benen som vek sig under mig när jag skyndade mig till behandlingsrum 7. Befria mig, någon!! Stolen, tandsköterskan som tittade medlidande på mig och som ställde sig två meter från tandläkarstolen och så tystnaden och så öppnades dörren och så rusade han in, Dr Hint, medelålders, halvfet och genomstressad och så ordern: Gapa. GAPA - och jag gapade och så den remdrivna borren och lukten och värmen som gav smärtan, den intensiva smärtan och mitt stora svara hål med de trasiga tänderna som tvingade mig att uppsöka Folktandvården där i centrum , vecka ut och vecka in. 
"Dr Hint, behandlingsrum 7"
Du tillhör den förlorade generationen, sa Håkan till mig, min tandläkare där tjugofem år senare, när jag förklarade hur rädd jag är för tandläkare och att det är därför jag har låtit mina tänder, om inte förfalla men, ja, de är ju inte i bästa skick. 
- Du tillhör den förlorade generationen, sa han igen. Du förstår, efter kriget hade Sverige bra ekonomi och nu skulle den stora tandvårdsreformen genomföras fullt ut. Nu skulle vi barn och efter hand också vuxna får en bra tandstatus och så expanderade Folktandvården som det hade beslutats om 1938. Man byggde stora kliniker och utrustning och så gick ordern ut till alla barn att nu ska ni få god tandstatus. En liten brist fanns det dock: tandläkare. Oops! 
Så varför inte vänta sig till storebror Tyskland och köpa deras tandläkare, dessa preussiska militanta effektiva tandläkare, för här behövdes det organisation och effektivitet och namnet Folktandvården, ja det passade så bra in i Folkhemmet, storebror som bestämde över vårt allt.
Så dr Hint, var en av de tyska tandläkare som kom och lagade våra tänder, tänderna blev nog bra men vi, bärarna av dessa tänder, blev i traumatiserade för alltid. 
Dr Hint jobbade på ackord. Han fick betalt för antalet patienter han hade. Så Dr Hint rusade från behandlingsrum till behandlingsrum och tandsköterskorna stod i givakt när han skrek: GAAAPA, det enda svenska ordet han behövde lära sig.

- Får jag fråga en sak: fanns det möjligheter till att bedöva tanden hos en skräckslagen ensam tioåring som bara vill fly och gömma sig under bordet bredvid tandsköterskan som stod i givakt? 
- Javisst fanns det, men då var han ju tvungen att vänta i några minuter innan bedövningen hade effekt och då skulle antalet patienter han hann med att minska radikalt och därmed hans lön.
En generation små barn som, i alla fall i mitt fall, ensam tvingades genomlida dessa tortyrliknande upplevelser, så Coronan ,vi fixade dr Hint , så vi kommer att fixa dig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar