måndag 9 juni 2014

Tina Nordström och Michael Bindefeldt visar den judiska själen i svensk TV

Först – snälla, titta in på TV4 Play och gilla Tinas "Israeliska sallad"!

Min fru sa till mig att vi måste titta på Tina Nordströms matprogram. Tveksamt! Fast hon aldrig tittar på matprogram. Aldrig. Fast denna gång skulle Tina vara i Israel. Men – jag orkar inte se det vanliga TV-skräpet om Israel, vad det än handlar om! För till slut kommer det alltid en liten politisk korrekt ”faktaruta” (med allt utom fakta) och/eller en fingervisning genom att man visar ”muren” som skiljer de som har det bra och de som är förtryckta, under den stenhårda israeliska ockupationen. Allt på klassiskt svensk propaganda-TV-manér, där sällan mer än ena parten syns eller blir hörd. Kvällen blir förstörd.

Dessutom var det ju friidrott på hög nivå i grannkanalen. Men okej då – för husfridens skull.

Det jag fick se var en strålande Tina Nordström i ett matprogram mitt i det israeliska samhället, där känslor, lukter, glädje, intensitet, närhet och liv genomsyrade hela programmet. Michael Bindefelds självklara kärlek till sitt Tel-Aviv och sin judiska tillhörighet och hans familj smögs så vackert in i bisatserna.

Tina bara strålade och sög åt sig atmosfären och blommade upp för fullt när hon gjorde falafel på sitt eget vis, eller som när hon fick en kock att på skånska säga ”pepparrot” eller när hon friterade avokado framför en förstummad israelisk stjärnkock eller när hon minst femton gånger sa ”israelisk sallad, sommarens sallad – ni bara måste pröva den” och Tinas slutord:

”Vilket land det här är! Här finns ta mig tusan allt. Tur att Micke drog ner mig hit. För jag tror aldrig att jag hade kommit på tanken att resa hit annars. Jag kommer att åka till Israel igen. Tack, Micke, för att du tog mig hit.”

Min frus arbetskamrat som med sin man har bestämt sig efter viss tvekan att åka till Israel – kommenterar i ett sms under programmet, ”jag läääängtar dit!”

Och nu till det ofattbara:
Inte en enda politisk korrekthet. Inte en enda anspelning på Israel som Juden som alltid i alla lägen förtrycker, förstör och bryter ned. Inte en enda schablon! Inga politiska halvsanningar och lögner. Men samtidigt är det just detta som gjorde programmet till det mest politiska programmet jag har sett om Israel i svensk tv någonsin.
Ett matprogram där människan, maten, glädjen och livet var det som visades.

Undrar om Tina ändå inte har en judisk själ för här i mitt i Tel-Aviv kunde hennes fantastiska personlighet få blomma fullt ut i skratt och livsglädje.

Tack Michael Bindefeldt för att du har skänkt fem miljoner kronor för att vi aldrig ska glömma Förintelsen, tack för att du öppet törs visa att du är en jude och tack för att du har visat upp den judiska själen öppet och utan pekpinnar mitt i det judiska landet – Israel.

Så snälla, in och titta och gilla Tinas israeliska sallad. Titta på klippen, titta på hela programmet på TV4 Play, det ligger fritt i 30 dagar, http://www.tv4play.se/program/tina-p%C3%A5-bes%C3%B6k?video_id=2639578

1 kommentar:

  1. Gillade att de fick med "det mest mångkulturella samhället i världen". Måste låta helt obegripligt för många, men ändå så sant

    SvaraRadera