tisdag 3 juni 2014

Småföretagarna i Henån på Orust betalar 200 000 kronor för skolresa till Auschwitz-Birkenau

Jag var med i radion i direktsändning på P4 Väst efter EU valet med särskild betoning på extremhögerns framgångar.
Själv bakar jag in vänstern, MP och FI i samma paket - de är olika sidor av samma mynt.

Vilka goda förebilder finns var dock en fråga som inte togs upp eller berördes alls!

Men - låt mig få visa vad som sker i skymundan av den massmediala strömmen! Låt mig få entusiasmera er att skapa konstruktiva motkrafter mot ondska.

Orust är en stor ö norr om Göteborg på Bohuskusten. Här är man präglad av havet, jordbruk och att klara sig själva. En mycket speciell kristen inriktning har haft stor betydelse, nämligen Schartauismen med mycket tydliga regler, auktoritär styrning och synd och skam som obehagliga ingredienser. Som ett exempel kan nämnas prästen på Käringön som under åren 1850 - 1901 styrde med järnhand. Han införde två nya helgdagar, nämligen hans egen födelsedag samt dagen då han höll sin första predikan. Förhör av katekesen var skräcken för fiskarbefolkningen. Evert Taube skrev här musik, bland annat om vackra Maj på Malö.
Här finns det också stor erfarenhet av att klara sig och att våga utmana.
Jag jobbar på Capio vårdcentral i Henån som sjuksköterska och samtalsterapeut och jag älskar mötena med människorna som berättar om livet på denna hyggligt isolerade ö.
Henån är centralort med runt 5000 människor - förutom på sommaren då de galna veckorna i juli fyller ön med båtfolk från storstäderna.

Jag blev en dag uppringd av ordföranden i föräldraföreningen för grundskolan. Man har tidigare ordnat klassresor till Auschwitz-Birkenau genom en eldsjäls arbete på skolan. Nu var han borta och kraften gick ur skolan.
Jo, sa hon, vi inom föräldraföreningen kommer att försöka ordna denna resa för våra 9:or i år också och jag undrar om du kan komma och föreläsa för oss?
De är nästan 100 ungdomar och de måste lära sig av historien och våga stå upp för demokratin. Vi har ingen erfarenhet av ett sådant projekt men vi ska göra ett försök att finansierar en resa.

Häpnadsväckande!!

Det slutade med att jag föreläste för cirka 200 personer. 100 skolungdomar och ungefär lika många föräldrar. Alla lyssnade och man satt på golvet och stod utefter väggarna då stolarna inte räckte till - och man lyssande och man lyssande. Jag njöt själv och mamma med vår släkt njöt och hela det judiska folket njöt och jag fick äran att företräda er alla därute i Sverige, Israel, Ungern, Ukraina.

Jag ville inte sluta och inne i mig både grät jag och njöt av situationen och jag kände kraften riktad mot alla antisemiter och alla de judehatare som vädrar morgonluft och jag lovade komma tillbaka närhelst de vill ha mig. Jag tackar för förtroendet och att jag fick äran att tala till er. Jag tackade och bugade och sa att mamma och alla gråter och gläds över ert initiativ.
Respekt!

Nästan 200.000 kronor har skänkts av småföretag i byn för att deras ungdomar ska få en inblick i djävulens hantverk och att ägna sin ungdomliga önskan om att förändra världen till en värld som inte får delas upp vi och de andra – utan en värld som lever utifrån Elie Wiesel - överlevande ifrån Förintelsen och Nobels fredspristagare – och dennes erfarenheter när han tillfrågades om sina upplevelser från Auschwitz-Birkenau. Han sa att ”motsatsen till kärlek är inte hat, utan likgiltighet.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar