lördag 8 december 2018

Vad händer i norra Israel?

Jag kommer nu i veckan att åka ifrån min bostad i Katzrin på Golanhöjderna till syriska gränsen som ligger 15 km härifrån. Jag tänkte göra en liten film och visa er var Hizbollah/Iran försöker etablera sig i Syrien och längs med gränsen till Israel.
Jag ska därefter köra de tre milen till gränsen till Libanon och till staden Metulla och där visa er hur nära tunnlarna ligger staden och  också visa vilka konsekvenser det hade kunnat bli om de används i ett eventuellt krig.

Iran vill etablera tre fronter mot Israel; i Gaza, Libanon och på Golan.
Irans syfte är att splittra Israels försvar för att få oss att slåss på tre fronter och därmed splittra försvarsmakten och på så vis knäcka motståndskraften i Israel.
Israel är ett så extremt litet land att det inte finns någonstans att fly till. Landet är 16 kilometer brett på det smalaste stället.
När omvärlden fördömer oss för allt djävulskap som finns på jorden så förstärks fiendernas vilja att försöka att krossa oss. 
När många i världen talar om att vi inte har rätt att finnas betyder det i praktiken att man kan ge Iran och deras proxys runt Israel den energi de behöver att försöka anfalla och försvaga Israel och mörda så många som möjligt. Den återhållande faktorn är att vi/Israel kommer att krossa våra fiender på kort tid.

Vi har lärt oss att i Auschwitz/Birkenaus gaskamrar möttes judar från hela Europa och vi lärde oss att vi i aldrig fullt ut kan lita på den omvärld som svek oss. Vi måste lita på vår egen förmåga.
I Metulla höll paniken på att sprida sig, under ett dygn - men folk stöttade varandra och sedan gick livet vidare.
Det är denna inställning till livet som finns här och är en del av miraklet och trots ständiga hot så kokar detta land av liv,
 
Vi ses när jag har gjort min lilla film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar